View Single Post
Old 08-03-2003, 18:58   #1
forre forre is offline
Primetime Anchor
 
forre's Avatar
 
Join Date: Dec 2002
Location: Sweden/France
Age: 54
Gender: Female
Posts: 9,954

Post Pedofili i musikvдrlden inget nytt (Artikel)

Pedofili i musikvдrlden inget nytt

[FONT=arial]Huka er i bдnkarna, fцr nu sprider sig moralpaniken som en lцpeld genom landet. Artister med pedofilimage sдljer bдst, tjuter Aftonbladets Ronny Olovsson fцrskrдckt i falsett. Sjдlv sдger jag som min gamle trдslцjdslдrare brukade muttra: varfцr дr du alltid sе bakom?

Fцr kom igen nu - sе jдvla naiva дr ni vдl inte? Det дr ju knappast nеgot nytt fenomen att vдldigt unga artister, oftast knappt byxmyndiga, i hдnderna pе rundkindade, tryffelfeta skivbolagsbossar fцrvandlas till onaniobjekt.

Det senaste tilltaget, det som - sе att sдga - fick stubinen att tдndas till krutdurken vi i dagligt tal omnдmner som kvдllspressen, var den ryska tonеrsduon Tatu. Jag vet inte mycket om Tatu. Jag vet att de дr arton respektive sjutton еr gamla och att de sдljer tonvis med plattor, till och med i цst, dдr det annars дr en oskriven lag att din skivsamling till nittio procent mеste bestе av taskiga piratkopior med felstavade lеtlistor och grumliga utskrifter till konvolut. Anledningen att de blivit stora дr, givetvis, att de дr vдldigt unga.
Och att de anspelar pе sex.

Unga tjejer med en sexig image?
Stoppa pressarna, det luktar pulitzer!

Deras manager, som verkar vara en sеdan dдr hдnfцrd nykapitalist, hymlar inte med att han medvetet sцkt en lolitaimage fцr tjejerna, men - och var дrlig nu - nog fan rдknade man ut fцr sеdдr en fem mеnader sedan? Tonеriga tjejer, slanka och med kеtglans i blicken, som pеstеr sig vara lesbiska. Det дr, ur den gubbsjukes synvinkel, lite fцr perfekt.
Jag menar, vad sдgs om den sцkstrдngen: "horny teen lesbian"?

Fцrmodligen tjдnar deras manager nu en ukrainsk mеnadslцn om dagen. Vad de sjдlva tjдnar vet jag inte.

Frеgan дr nog snarare: hur mеnga fler ex sеlde Expressen av sin nцjesbilaga genom att basunera ut sin Tatu-story (med tillhцrande foton pе tjejerna dдr de hеller varandras nakna brцst)?

Sex sдljer, oavsett vinkling. Tatu vet det. Expressen vet det. Vad som gцr folk upprцrda torde vara att managern ifrеga inte fцrsцker sopa sitt tilltag under mattan. Nдr Britney och Christina kom in pе scenen i skoluniformer och lolitaflдtor och slickade sig om lдpparna nдr de sjцng "you gotta rub me the right way" hette det att de var "unga, sjдlvstдndiga flickor som var mycket mеna om att inte bli framstдllda pе ett fцr dem ofцrdelaktigt sдtt" (eller nеgot sеdant).

Visst. Det visade sig inte alls vara precis tvдrtom nдr deras privatliv frontalkrockade med den prдktiga artistbilden. Nu fцr tiden handlar det om fyllor, fnaskutstyrsel och att skreva vдrre дn Jenna Jameson i musikvideorna. Den dдr oskuldsfulla framtoningen дr inte bara stцtt i kanten, den дr helt manglad, krossad, tillintetgjord.

Och jag tror inte nеgon дr mer lдttad дn Britney eller Christina - nu kan de дntligen vara som vilken ung tjej som helst som blivit berцvad sina uppvдxt- och tonеr.
Well, sort of.

Vad jag egentligen undrar дr varfцr det aldrig var nеgon som hцjde pе цgonbrynen еt S Club Juniors? Varfцr reagerade ingen hдr nдr tolvеriga barn sjцng "I am naughty" eller "it's so exciting/fantasizing", samtidigt som de plutade med lдpparna och smekte sig sjдlva?

Men det fеr nеgon annan svara pе.
Jag дr tillrдckligt illamеende som det дr.
[/FONT]
Kristofer Ahlstrцm 2003-03-03

Kдlla: http://www.musiklandet.com/ml/index....256CD5005AB7A0
~~~~~~~~~~~
Olga | TatySite.net t.E.A.m. [ ritzer@hotmail.com ]

Latest News:
| Tatu gallery | Current News | News Archive