View Single Post
Old 05-03-2003, 22:09   #1
forre forre is offline
Primetime Anchor
 
forre's Avatar
 
Join Date: Dec 2002
Location: Sweden/France
Age: 54
Gender: Female
Posts: 9,954

::Exklusiv:: Transkriptet цver intervjun [korta versionen]

Observera!!! Att texten fеr ej цversдttas fцr att undvika en s.k. "dubbel цversдttning"!!!

Fцrklaring: Den fullstдndiga versionen pе ryska kommer under nеgra timmar. Imorgon kommer det цversдttas frеn originalsprеket till engelska.

Tack pе fцrhand!

--------------------------------------------------------------------------------------

[font=arial]Teatrino, Prag, 03.02.18. kl. 15:20

Olga: Hur gеr det att turnera efter ett uppehеll?
T.A.T.U.: Bra

Olga: Vad gjorde ni i Moskva dе?
Julia: Vi har bцrjat att spela in vеran nya skiva. Sedan hade vi promo-turer i Europa.

Olga: Hur gеr det med skivan?
Julia: Arbetet pеgеr kontinuerligt. Texterna finslipas, дndras lite. Man sцker nеgot nytt hela tiden, men i helheten дr lеtarna klara. Det krдvs en lеng tid att spela in en lеt. Lеtarna дr skrivna enbart fцr oss och vi behцver lite tid fцr att ”leva in oss” i texterna.

Olga: Ni befinner er i processen alltsе?
Lena: Ja.

Olga: Skriver ni nеt sjдlva fцr skivan?
Julia: Nej. Vi har kompositцrer och text fцrfattare som kдnner oss vдl. Man kan sдga att de kan allt om oss. Nдr vi kommer till studion och tittar pе texterna, vi sдger inte sе mycket emot. Du (till mig) ser vilka hit-lеtar vi har! Man har inte skrivit nеgra dеliga lеtar fцr oss дn. Dessutom kдnner vеran producent oss in och ut och han kдnner till vad som ligger nдrmast oss, vad vi behцver.

Olga: Vad kommer den nya skivan att handla om?
Julia: Huvudtemat fцrblir det samma som i det fцrsta albumet. Men musikaliskt blir stilen tyngre.

Olga: Euro-pop eller lдttare rock?
Julia: Ni kommer att hцra det sjдlva. Det blir inte sе mycket pop i den.

Olga: Дr texterna цversatta till engelska?
Lena: Nej.

Olga: Ni har blivit дldre nu. Kommer еldern tas i rдkning pе tal om stilen i den kommande skivan?
Lena: Alla lеtar дr skrivna om oss, vad och hur vi kдnner.
Julia: Ja, klart att vi har blivit дldre nu och det rдknas, visst! Jag tror inte att vid 20-25 еrs еlder vi kan sjunga lеtarna som vi sjцng nдr vi var 15. Musiken vдxer i takt med oss.

Olga: Var ligger hemlighet bakom sе stor popularitet?
Julia: Цppenhet, ”drive”. Vi дr olika frеn alla andra genom att vi дr sе дrliga.
Lena: Ja, дrliga.
Julia: Alla vеra kдnslor дr en explosion. Mеnga artister fеr en lеt och sjunger den. Det дr allt. Alla vеra lеtar handlar om vеr relation.
Lena: Det finns en del av oss i alla vеra lеtar.
Julia: Vi lever som vi ville och inte rдdda fцr nеgonting. Mеnga grupper дr ihop satta och дr pеtvingade en viss image. t.A.T.u. дr inte pеhittade!!!

Olga: Alltsе дrlighet och utmaning till samhдllet?
Lena: Kanske. Hmmm … opposition.
Julia: Jag tycker att en artist mеste vara alltid цppen, sjдlen mеste ligga nдrmare folket och synas. Tyvдrr i mеnga fall дr det helt tvдrtom.

Olga: Vojtinski (en av deras tidigare kompositцrer) har sagt att imagen дr ett pеhitt. Vad sдger ni?
Lena: Mеnga sдger saker pе ett sдtt som de sjдlva ville.
Julia: Att snacka дr en sak, och att VETA дr en annan sak!

Olga: Vad hдnder med gruppens image om ni blir upptдckta med era pojkvдnner?
Julia: Absolut ingenting. Ingen kan vara sдker pе att vi дr lesbiska. Vem цverhuvudtaget kдnner till vеrat privata liv? Vi kanske дr bisexuella. Varje person har sin egen uppfattning. Ja, kanske vi har pojkvдnner samtidigt som jag och Lena har en likadan relation som med pojkvдnner.

Olga: Дr det ett slags ny version? Vi har pojkvдnner och дr ihop med varandra!
Julia: Ingen kan veta.
Lena: Det дr ingen ny version. Det дr inte viktigt цverhuvudtaget. Vi kan ha pojkvдnner och inte ha dem. Vi kan vara ihop ibland och ibland separerade frеn varandra relationsmдssigt under en viss tid.
Julia: Ingen vet om vеrat privata liv. Det дr ett faktum att vi дr tillsammans och vad som pеgеr ”bakom kulisserna” ….. ja, vi kanske har pojkvдnner.
Lena: Varfцr inte?
Julia: Дr vi sе fula?
Lena: Det дr ju helt olika upplevelser, om vi pratar om sдngen. Skillnader дr enorma!

Olga: Mеnga pеstеr att ni inte menar vad ni sдger?
Julia: Vi vill inte berдtta fцr varje person att vi har pojkvдnner fцr att vеra privata liv inte ska berцra andra mдnniskor. Vi hеller pе med skapandet, vi дr artister. Vad som дr viktigt fцr oss дr scenen, musiken och texterna.

Olga: Vad tycker ni om det som engelska pressen skriver om er?
Julia: Du kanske har lдst att de sade att jag hade ett tjockt lager med smink jдmt. Det tar vi lugnt. Varje journalist fцrsцker att gцra en artikel som sдljer. Sе att lдsarna blir chockade. Man kan inte skriva hela tiden att vi дr sе sцta och snдlla.

Olga: Sе ni tycker att amerikanska samhдlle дr mer цppet дn det europeiska?
Julia: Folk i USA дr ganska enkelt. De gцmmer inte sina kдnslor. Alla lever precis som de vill. Om vi sдger att i Moskva дr folk klдder fixerade sе dдr i USA alla klдr sig precis som de kдnner fцr. De pussas precis som de vill, ingen gцmmer sig. Allt дr цppet!

Olga: Vad tycker ni om Sverige och Norge efter ni har varit hit?
Julia: Sanningen дr att vi inte hann att se sе mycket. Vi var i Sverige bara under en dag. Allt vi sеg var genom bilens rutor, men vi gillade jдtte mycket vad vi sеg.
Lena: Jag gillade husen i Norge som hade grцna vдxter pе vдggarna. Snyggt!

Olga: Vad tycker ni om era fans?
Julia: Vi tycker mycket om vеra fans. Det finns ingen artist utan sina fans. Fans fцr en artist дr heliga! Det дr folk som дlskar oss, gеr pе vеra konserter, ger oss presenter.
Lena: Vi sjunger ju fцr vеra fans och fцr oss sjдlva ocksе.

Olga: Дr ni inte rдdda att nеgon galen fan hoppar upp pе scenen?
Julia: Vi har vakter.
Lena: Det hдnde i St.Petersburg att nеgon frеn publiken kastade en цppen kniv mot oss pе scenen. Allt kan hдnda.
Julia: Jag vill sдga en sak, man mеste leva i kдrleken. Om du дr rдdd dе kan du inte bli en artist. Om du bдr pе kдrleken i din sjдl, som du kan ge till dina fans, dе kommer du upp pе scenen med denna kдrlek utan att tдnka pе att kanske nеgon kan kasta en flaska mot dig eller slе dig ihjдl med den.
Lena: Vad som mеste hдnda kommer att hдnda. Vi alla lever under en och samma Gud.

Olga: Jag har mдrkt att ni har ett bra kontakt med publiken. Vad kдnner ni?
Julia: Vi fеr energi frеn publiken och ger de energin tillbaka. Vi kan sдga att det дr ett slags spel.
Lena: Ja, energi utbyte.

Olga: Var trivs ni bдst att upptrдda i?
Lena: Stora arenor, idrottshallar.
Julia: Jag tycker att det дr vеra bдsta platser. Vi upptrдder дven pе klubbarna, men det kдnns inte rдtt.

Olga: Och vad gдller lдnder?
Julia: Det дr omцjligt att sдga. Olika lдnder, olika stдder, olika fans. Men det har aldrig hдnt att vi sade after en konsert ”Oh, Herregud! Vilken taskig publik!”

Olga: I 1977 har gruppen ABBA skrivit ”I’m a marionette”, дr det om er?
t.A.T.u.: Nej, det дr inte om oss.
Lena: Ibland, nдr jag gеr ut pе scenen fеr jag en kдnsla att jag inte tillhцr mig sjдlv. Jag tillhцr publiken och jag ger den hela mig sjдlv. Dе existerar jag enbart fцr den.[/font]
~~~~~~~~~~~
Olga | TatySite.net t.E.A.m. [ ritzer@hotmail.com ]

Latest News:
| Tatu gallery | Current News | News Archive

Last edited by forre; 07-03-2003 at 00:12.